Geregeld worden we in de media opgeschrikt door berichten van risico op letselschade door een gebrekkig product. Bijvoorbeeld winkels die ondeugdelijke apparatuur terugroepen zoals ontploffende slagroomspuiten, powerbanks die oververhit raken, brekende steppen of auto’s die problemen hebben met de remmen. Wanneer je iets koopt in de winkel, moet je er van uit kunnen gaan dat er sprake is van een deugdelijk product. Wat moet je doen wanneer je letselschade door een defect product oploopt?
Productaansprakelijkheid
Wanneer u een product koopt, moet u ervan uit kunnen gaan dat er sprake is van een deugdelijk product en dat er geen letsel zal ontstaan bij normaal gebruik. Wanneer dit niet het geval is, kunt u zich beroepen op productaansprakelijkheid. Hiervoor kunt u drie partijen aansprakelijk stellen, namelijk de leverancier van het product, de importeur of de fabrikant. U moet wel kunnen aantonen dat het product niet aan de normale verwachtingen voldoet en dat u hierdoor letselschade heeft opgelopen.
Bewijzen letselschade door gebrekkig product
Het is verstandig om zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen, zoals foto’s, aankoopbewijs, gebruiksaanwijzing en doktersverklaring. Denk eraan om het beschadigde product te bewaren zodat het gecontroleerd kan worden op een constructiefout of een fabricagefout.
De verjaringstermijn in deze bedraagt drie jaar, dus wacht niet te lang met schade claimen. Het is juridisch gezien niet zo eenvoudig om aan te tonen dat het product onveilig is, de bewijslast ligt immers bij u.
Hulp nodig bij letselschade claimen?
Wanneer u te maken heeft gehad met een defect product en hierdoor letselschade heeft opgelopen, kunnen wij u helpen. Wanneer u contact met ons opneemt via onderstaand formulieren, wordt u opgebeld door één van onze experts en bieden wij u gratis en vrijblijvend advies.